Disavow eszköz – áldás vagy átok a keresőoptimalizálásnak?

Lassan egy weboldal tulajdonosnak sem kell bemutatnom a Pingvin nevű Google által ránk szabadított igen vérmes „állatkát”, ami 2012 áprilisában az egész internetet megbolygatta, majd a sikeren felbuzdulva átírta mindazt, amit addig a keresőoptimalizálásról tudni véltünk. A Google a Pingvin 1.0 és az idén májusban érkezett 2.0-val egy agresszív harcot hirdetett a spam technikákat alkalmazók ellen.

Ehhez pedig nem csak saját algoritmusait hangolta újra, hanem egy olyan eszközt adott a felhasználók kezébe, amit Disavow eszköznek nevezett el, magyarul a Google Link Visszautasító Eszköz siet segítségére a keresőoptimalizálással foglalkozók és weboldal tulajdonosok számára. Hogy miben?

A Google Pingvin két körben már sikeresen vette fel a kesztyűt a spamszerű hivatkozásokkal szemben. Mit jelent mindez? Azok az oldalak, amelyekre jellemző volt, hogy a linképítés „nagyüzemben” zajlott, vagy a linkek gyatra minőségű, azonos IP című katalógusokba, oldalakra kerültek ki, valamint gyenge, tartalomszegény vagy másolt tartalommal rendelkeztek drámaian visszaestek vagy el is tűntek az organikus találati listából.

Természetesen a spam linkeket oda-vissza bünteti a Google, tehát magyarán nem csak az oldalamra mutató spamnek minősíthető back linkek miatt, hanem az én oldalamról kifelé – hasonlóan gyenge spamnek minősíthető oldalra – mutató linkek miatt is kaphatok büntetést.

A Webmester Eszközök-ben helyet kapó Disavow eszköz azt a lehetőséget adja meg a weboldal tulajdonos számára, hogy felhívja a keresőmotor figyelmét a gyenge minőségű linkekre, amit az oldal értékelése során nem kell figyelembe vennie. A gyenge minőségű linkek jelentésén túl a weboldal tulajdonosnak mindent meg kell tennie, hogy ezektől a linkektől „megszabaduljon.”

A Disavow eszközről szóló legtöbb írásban azt olvashatjuk, hogy jobb megelőzni a hátrasorolást és a gyengébb linkeket előre „jelenteni”, mert akkor elkerülhető, hogy a Google megbüntesse a weboldalt.

Aki viszont jártas a keresőoptimalizálásban, abban mindjárt fel is vetődik három kérdés. Egyrészt, miért jobb az, ha a weboldal tulajdonos önmaga jelenti gyengének gondolt linkjeit, felhívva weboldalára a Google figyelmét? Másrészt, ha minden olyan linket jelentenek, amit spamnek gondolnak, akkor később honnan fognak backlinkre szert tenni? Hisz, ha szétnézünk nem olyan nagy a magyarországi piac, és a minőségi linkkatalógusok fenntartása sohasem volt egy jó üzlet.

Harmadrészről pedig, ha a weboldal tulajdonos önmaga fizetett néhány hónappal korábban korrekt, modern formában öltöztetett Public Relation cikkekért, ami minőségi szövegezéssel került publikálásra kisebb-nagyobb látogatottsággal rendelkező blogokon, azt később mi értelme lehet egy gyengébb érték miatt „visszautasítani?”  Hisz ne felejtsük el a Google a link vásárlást is bünteti!

Ilyen értelemben pedig kicsit túlságosan sok az ellentmondás, ezért szakembereknek is és mezei felhasználóknak is érdemes csakis óvatosan bánni a Disavow eszköz használatával.

A Disavow eszköznek már biztosan megvannak a vesztesei a magyar piacon is! Nagyon jól látszik, hogy az eszköz megjelenése után, az addigi kb 600 használható linkkatalógusból, ami a magyar interneten volt mostanra ez a szám már alig éri el a 150 darabot. Kérdezem azoktól, akik százával tolták be az általuk rendelt linképítések eredményeit a Disavow eszközbe, hogy ezentúl, honnan fognak linkeket kapni az oldalaik?