Google Pingvin 2.0 – találati lista újrahangolva

Megérkeztek a gólyák, visszatértek a fecskék, és a 2012. április végén felbukkanó Google Pingvin is, mondjuk ki a SEO-val foglalkozó réteg nem túl nagy örömére. Még mielőtt nekiveselkednék, és a Pingvin 2.0 fedőnevű algoritmus frissítésről írnék, tekintsük át ennek a történetnek a fokozatait.
Szűkszavúan annyit mondhatnánk, hogy a Google Pingvin algoritmust a szakemberek a webes szemét (spam) eltakarítására küldték. Ennél fogva a Google Pingvinje minden olyan weboldalt „szemét” címkével látott el, ami nem felelt meg annak a minőségi irányelvnek, amelyek végül is a Google elvei között is szerepelnek, ám most még hatékonyabban és drasztikusabban lépett fel ellenne.


A SEO szakemberek, weboldal tulajdonosok arra ébredhettek egy tavaly április végi napon (2012. április. 24), hogy az addig bevált specifikusan kulcsszavasra írt tartalom, a pontosan linkelt kulcsszavakkal végzett mennyiségi linképítés ellenére weboldaluk kiesett a bebetonozottnak hitt pozícióból. Sőt, rosszabb is történhetett, büntetést kapott, a TOP 100 találatok között se jelent meg egyetlen kulcsszóra sem. A hirtelen jött hideg zuhany után meg sem lepődhettünk, mert a Google Pingvin jól vizsgázott, a természetellenesnek ható linkprofilú, kevés, minősíthetetlen tartalmú, erőltetett kulcsszavas weboldalakat kilistázta.
Egy azonban biztos volt, SEO nélkül üzleti weboldalt, Pingvin ide, Pingvin oda, nem lehet működtetni, ha eredményeket akartunk elérni, akkor kellett valami új utat találni. Nem volt más hátra, mint előre, együtt kellett működni a Pingvinnel. Vagyis a SEO innentől egyet jelentett a bő, minőségi, frissülő tartalom gyártásával, a változatos anchor textekkel, mintha csak mellesleg ajánlanánk egy weboldalt megtekintésre, akár képek, jelentéktelennek tűnő szóösszetételek linkelésével, nofollow és dofollow linkek együttes használatával, blogolással.
A tavaly április végi Google Pingvinnek még két jelentéktelenebb hatású frissítése volt, egyik még tavaly május végén (2012. május. 26) és október elején (2012. október. 5).
És akkor el is érkeztünk napjainkig a Google Pingvin 2.0-ig, ami 2013. május. 22-én érkezett!
Amit jelenleg tudni lehet az új „jövevényről” Matt Cuttsa Google webes spam csapat vezetőjének bejelentése szerint:
– a spamnak minősíthető linkeket, akár évekre visszamenőleg is képes lesz szűrni.
– a Pingvin 2.0 hatása országonként változik, a nyelv függvényében lehet más és más a friss algoritmus hatása.
– az algoritmus teljes lefutásához és az értékelhető változásokhoz kb. 2 hét szükséges.
A Google továbbra is kitart azon elve mellett, hogy egy adott weboldal „értékét” a látogatók, az internetes közösség döntse el, és ez szerint kerüljenek a természetes találati lista elejére vagy végére.
Természetesen ez így teljesen jól hangzik, azonban érdemes elgondolkodnunk azon, hogy ez az egész Pingvin mizéria kinek használt? És kinek ártott?
Voltak olyan vállalkozások, akik rájöttek arra, hogy az internetről szerzett ügyfelekből teljesen jól meg lehet élni. Mivel már évek óta a GoogleAdWords találatai foglalják el az első három helyet a találati listában, azok, akik már régóta innen szerzik az új ügyfeleket kénytelenek voltak vagy AdWords-ben is hirdetni, vagy elkezdeni olyan releváns tartalmat feltölteni az oldalra, amire kisebb az AdWords verseny és így több látogató jut a természetes találatoknak.
Természetesen az is igaz, hogy linképítéssel szinte bármilyen kulcsszóra fel lehetett hozni egy oldalt, de ennek is volt költsége, hiszen a linkeket általában a linképítő vagy keresőoptimalizálás cégek végezték.
A két Pingvin algoritmus kimondottan ezekre, a főleg katalógusokból származó linkeknek a kipucolására irányul. Ennek egy nagyon jó kiegészítője lett a Disavow eszköz is, ami tulajdonképpen arról szól, hogy bárkinek az oldalát felnyomhatjuk a Google rendszerébe, ha van benne linkünk és már meg akarunk tőle szabadulni.
Ezzel gyakorlatilag a félős emberek minden olyan domaint beküldtek ahonnan linket vásároltak, csak azt felejtik el, hogy ezentúl nem lesz honnan linkeket szerezzenek, mert a katalógusok üzemeltetése eddig sem volt egy jövedelmező üzletág. Ezt még megfejelik azok a cégek, akik olyan privát linkhálózatokat hoztak létre, amiket a saját ügyfeleik oldalára helyeztek el, hiszen nekik az a legnagyobb érdekük, hogy ne legyenek külső oldalak ahonnan linkeket lehet szerezni, és azonnal tálalva lett minden, ami szükséges a Google-nek ahhoz, hogy még több AdWords felhasználója legyen.
Mit lehet tenni?
Első sorban tartalommal kell bővíteni az oldalunkat, hiszen ez már régi irányelv, hogy a minőségi és egyedi tartalom a lényeg – olyan tartalom, ami első sorban hasznos a látogatónak, tehát el fogja olvasni.
PR cikkek – ne keverjük össze a Public Relation-t a PageRank-el.
Főleg ne felejtsük el, hogy a linkek vásárlását a Google bünteti!
A Public Relation cikk, egy rég elfogadott reklámozási forma, amit minden nagy netes portálon lehet vásárolni. Ezek az oldalak általában nagyszámú látogatóval rendelkeznek, és ettől függően alakítják az áraikat is. Lehetnek kisebb blogok, amiknek csak napi pár száz vagy csak 50 látogatója van és értékesít PR cikket, ezeknek az ára is jóval alacsonyabb lesz. Azonban szerencsés, ha beépítünk egy Alexa Rank mérőt a böngészőnkbe, mert mostanában megjelentek olyan magas PageRank értékkel rendelkező oldalak, amik PR cikkeket árulnak viszont nincs egyáltalán Alexa értékük, ami azt jelenti, hogy nincs az oldalnak látogatottsága. Az Alexa nem egy pontos érték, de személy szerint azt javaslom, hogy ne költsenek olyan PR cikkre, amelyek oldalainak Alexa értéke nagyobb, mint 5 millió.
A Google bele írta az irányelveibe, hogy a linkek helyett most már az élmény és a megosztás lesz a mérce a rangsorolásban.
Elnézést kérek, de eddig is 200 különböző paraméter alapján vizsgálták az oldalakat, én elhiszem, hogy nagyon fontos a Facebook és a Google +, de nem lehetséges, hogy a Pingvin 3 meg majd azokat az oldalakat fogja büntetni, akiknek több mint 10000 like-ja van? Mert ez is eléggé kilóg a sorból!
Szóval, szerintem csak csínján bánjunk a közösségi médiával, főleg ha olyan a szolgáltatásunk, amit tizenévesek annyira nem követnek!
Google helyek – a helyhez kötött vállalkozásoknak ez egy nagyon nagy lehetőség, érdemes vele foglalkozni.
Ugyanúgy, ahogy az AdWords-el is, és tulajdonképp minden forrással ahonnan értékes látogatókat tudunk szerezni.
Viszont Ön, mint cégvezető nem ismerhet egy személyben minden blog tulajdonost, fórum tulajdonost, esetleg nincs is arra ideje és energiája, hogy az online marketinggel foglalkozzon, nekünk viszont ez a szakmánk, napi szinten követjük a trendeket, a változásokat, és ha nem is ígérhetünk Önnek minden kulcsszóra első helyet a találati listán, azért sok releváns látogatót még tudunk ígérni, és Önnek ez a lényeg!