SEO szótár – SEO
SEO jelentése
A SEO az angol Search Engine Optimization, magyarul KeresőMotor Optimalizálás rövidített alakja.
A SEO abban segíti a webhelyeket, hogy amikor egy felhasználó beír a keresőbe (pl.: Google-be) egy keresési kifejezést, akkor a releváns tartalommal rendelkező weboldal a lista első néhány helyén legyen látható.
A SEO-nak abban van nagy szerepe, hogy a felhasználók könnyedén megtalálják a webhelyeket a Google-ben.
A SEO egyaránt fontos a weboldal technikai, tartalmi és felhasználóbarát kialakítással kapcsolatos részének fejlesztésében, hogy a Google elvárásainak megfelelő legmodernebb felhasználói élményt nyújtsa a látogatóknak.
A SEO beleszólhat például az oldal kódolásába, a szerver, a domain, a tárhely megválasztásába, a dizájn kialakításába, illetve abba is, hogy milyen szövegezés kerüljön ki az oldalakra.
Sőt, a SEO egyik része a marketinget is érinti, hiszen fontos egy weboldal optimalizálása során a linképítés, így a PR vagy Sales cikkek is esszenciális szerepet töltenek be egy weboldal látogatottságának növelésében.
SEO – Search Engine Optimization – vagyis adott weboldal keresőmotorokban való megjelenésének elősegítésére, javítására való törekvés, mindez az organikus, azaz a nem fizetett találati rangsorban. Magyarul keresőoptimalizálásnak nevezhetjük. A SEO rövidítés vonatkozhat a keresőoptimalizálást végző cégekre is, de a SEO vonatkozhat egy a keresőoptimalizálástól minimális mértékben elvonatkoztatott marketingkampányra is.
A helyesen alkalmazott SEO, ami jelen esetben a keresőmotorokban való előkelő helyezés megszerzését jelenti már az adott weboldal építésénél jelen van, a kulcsszavak helyes megválasztásán és a tartalom építésén túl beleszól a domain és a tárhely kiválasztásába, valamint a design kialakításában is szerepet játszik.
SEO checker
A SEO checker, más néven SEO ellenőrző, SEO audit eszköz vagy SEO analízis készítő. A SEO checker egy olyan program, amely segítségével fontos mutatókat tudunk megvizsgálni egy webhellyel kapcsolatban.
Példák SEO checker mutatókra:
- Oldalhibák
- Átirányítások
- Hibás linkek
- Indexelés
- Gyorsaság
- Biztonság
- Meta adatok (cím, leírás, képek attribútumai), stb.
- Felhasználói viselkedés
Egyik legnagyobb SEO analitikai eszköz a Google Analytics 4 (itt főként marketinggel kapcsolatos információ található, de számos elem hasznos a SEO szempontjából is) és a Google Search Console. Továbbá sokan használják még a SEMrush, az Ahrefs vagy a Screaming Frog programokat is.
SEO ügynökség
A SEO ügynökséget nem úgy kell elképzelni, mint régen a porszívós házaló ügynököket, így a név kicsit visszamaradott lehet egyesek számára. Inkább úgy érdemes rá tekinteni, mint egy keresőoptimalizálással foglalkozó cégre, amelynek létezik technikai, tartalmi (dizájn, felhasználóbarát kialakítás), illetve szövegezési és marketinges részlege is.
Egy SEO ügynökség sokrétű feladatokat lát el, így az alábbi szolgáltatásokat találjuk meg a legtöbb SEO cégnél:
- Keresőoptimalizálás
- Havidíjas keresőoptimalizálás
- Egyszeri SEO audit / Keresőoptimalizálás tanácsadás
- Hirdetés
- Google ads hirdetés
- Facebook hirdetés
- YouTube hirdetés
- Instagram hirdetés, stb.
- Linképítés
- PR és Sales cikkek
- Szövegírás: weboldal, webáruház vagy brosúra szövegezés
- Weboldalkészítés
- Szerverrel, Domain névvel, IP címmel, tárhellyel kapcsolatos teendők
- Dizájn kialakítása
- Funkciók kialakítása
- Biztonságos felület elősegítése, stb.
Ahogy fent is látszik, egy SEO ügynökség munkája hol elméleti / tanácsadási szinten történik meg, hol a gyakorlatban. Mit jelent ez?
Példa elméleti / tanácsadási keresőoptimalizálásra:
- Az ügyfél házon kívül, egy IT céget bízott meg a webhelyének elkészítésével és folyamatos karbantartásával.
- A SEO audit során a SEO szakember azt mondja, hogy az oldal dizájnja elüt a témájától, a szűrő a termékkeresőben rosszul működik, sok a 404-es hibaoldal, lassú az oldalbetöltési sebesség, illetve egyes URL kanonikalizációk nincsenek megoldva.
- Ebben az esetben nem a SEO ügynökség fogja elvégezni a webhely hibáinak kijavítását a kódban vagy a dizájnban, hanem az ügyfél által megbízott IT csapat.
Ez sajnos egy elég gyakori problémát idéz elő, hiszen a hibák kijavítása az ügyfél pénztárcáját terheli. Azaz fizetnie kell a keresőoptimalizálásért a SEO ügynökségnek, illetve a feltárt hibák kijavításáért pedig az IT csapatnak.
Ilyenkor sajnos rengeteg cégvezető dönt úgy, hogy nem javíttatja ki a hibákat, és azt állítja, hogy a SEO nem működik és csak pénzkidobás. Ez egy nagyon rossz hozzáállás, hiszen így szokta a konkurencia rövid időn belül (néhány hónap) megelőzni a keresőben ezeket a weboldalakat.
Példa gyakorlati keresőoptimalizálásra:
- A cég webhelye nagyon csinos és modern állapotban van, azaz nincs szüksége sok technikai fejlesztésre.
- A SEO ügynökség valószínűleg valamilyen látogatottság-növelő technikát fog javasolni.
- Például linképítést, hirdetéseket, vagy épp jobb weboldal szövegezést.
- Ez azt jelenti, hogy a SEO ügynökség linképítő, hirdető vagy szövegíró munkatársa írja meg a linképítéshez, hirdetésekhez és a weboldalhoz tartozó friss szövegeket. Tehát a SEO ezen részei nem függnek attól, hogy milyen IT csapat áll a webhely működtetése mögött.
Szerencsére egyre kevesebb olyan ügyfél van már, akinek elavult a weboldala, és szinte teljes technikai felújítást igényel, így a legtöbb ügyfél az utóbbi esethez tartozik.
SEO tanácsadás
A SEO tanácsadást főként olyan kisebb cégek, egyéni vállalkozók vagy szabadúszók szokták igénybe venni, akik tudják, hogy mi a SEO, sokat olvastak már róla, ismerik a fontosabb fogalmakat és alapvetően picike a webhelyük. Például egy néhány menüpontból álló személyes weboldal, egy portfólió oldal vagy akár egy személyes blog.
Nekik nem feltétlenül van idejük arra, hogy hetente tüzetesen átvizsgálják a webhelyük működésével kapcsolatos mutatókat. Így számukra remek lehetőség egy SEO audit, amely általában 2 órát vesz igénybe, plusz a személyes vagy Skype-os kb. 30 perces kiértékelés.
Az ilyen kisebb webhelyek esetében minimális optimalizálásra van szükség, amelyet általában az ügyfél – mivel érti valamennyire a dolgát – egyedül is képes megoldani.
Az ilyen ügyfelek általában kényelmesen mozognak a weboldaluk mögött található admin felületen. Nem okoz nekik gondot az, ha meta címeket, leírásokat kell adni az egyes aloldalakhoz, vagy épp ki kell tölteni a képekhez tartozó fontosabb attribútumokat.
Viszont mivel értenek valamennyire a SEO-hoz, így tudják, hogy a SEO fontos ahhoz, hogy a webhely jól látható legyen a keresőben, így ezt a szolgáltatást havonta igénybe szokták venni.