Miben tér el a Google Analytics 4 a régi Universal Analytics-tól?

Eltelt már annyi idő, hogy kiderüljön a Google Analytics 4 teljesen másképp működik, mint a Universal Analytics. Nézzük meg mi a különbség!

A Google Analytics 4 (GA4) egy keresőoptimalizáláshoz (SEO – Search Engine Optimization) és keresőmarketinghez (SEMSearch Engine Marketing) kialakított web analitikai szolgáltatás amely lehetővé teszi a vállalkozásoknak, hogy különféle mutatók segítségével megmérjék a webhelyeik és alkalmazásaik teljesítményét.

A GA4 arra is kiváló lehetőség a marketingesek számára, hogy megnézzék, hogy a marketingcsatornák hogyan segítik generálni a felhasználókat (forgalmat) a webhelyükre.

A Google Analytics 4 a Universal Analytics (UA) egy frissített verziója. A Google Analytics 2005-ös megjelenése óta nem volt komolyabb frissítés, így a SEO-SEM szakma már nagyon várta az új verziót.

Mivel át kell állni az új verzióra, így fontos dátum, hogy 2023 júliusában kivezeti a Google a UA-et, azaz megszűnik ez a régi verzió.

A sikeres migráció érdekében fontos ez a dátum, illetve az is, hogy megértsük, hogy pontosan miben tér el az új GA4 a régi verziótól. Lássuk a részleteket!

Legfontosabb különbségek a Universal Analytics és a Google Analytics 4 között

A GA4 az eddigi sütik helyett eseményalapú adatokat gyűjt a különféle webhelyekről vagy alkalmazásokból, így már nem láthatóak a felhasználók IP címei a rendszerben.

Újítás az is, hogy a GA4-ben a webhelyek és az alkalmazások adatait ugyanazon a tulajdonon belüli lehet nyomon követni. A webhely és a mobilalkalmazás közötti új, egységes adatséma tehát azt jelenti, hogy sokkal könnyebb lesz a rajtuk lévő adatok kombinálása. Nézzük meg közelebbről a két felületet!

Felhasználók

A régi rendszerben két típusú felhasználó volt, az újban pedig már hármat látunk.

UA

  • Összes felhasználó: A felhasználók teljes száma. Itt ez volt az elsődleges felhasználói mutató.
  • Új felhasználók: Azoknak a felhasználóknak a száma, akik első alkalommal lépnek kapcsolatba a webhellyel.

GA4

  • Összes felhasználó: Az eseményt naplózó egyedi felhasználók teljes száma.
  • Új felhasználók: Azoknak a felhasználóknak a száma, akik első alkalommal lépnek kapcsolatba a webhellyel vagy a webes applikációval.
  • Aktív felhasználók: Itt ez lett az elsődleges felhasználói mutató. A webhelyet vagy az alkalmazást felkereső egyedi felhasználók száma. Ők azok, amelyek vagy:
    • Először látogatják / nyitják meg a weboldalt vagy webes applikációt.
    • Megfelelő mennyiségű időt töltenek az oldalon.

Fontos változás:

Míg a UA az Összes felhasználót jelenítette meg alapértelmezettként, addig a GA4 az Aktív felhasználókat.

Oldalmegtekintések

Míg a UA-ben létezett Oldalmegtekintés és Egyedi oldalmegtekintés, addig a GA4-ben már csak a Megtekintések opció látható.

UA

Oldalmegtekintés: Oldalmegtekintések száma. A többszöri megtekintések többször kerültek elszámolásra.

Egyedi oldalmegtekintés: Ugyanaz, mint fent, de itt a többszöri megtekintések nem kerültek elszámolásra.

GA4

Megtekintések: Weboldal vagy webes applikációkból származó összes oldalmegtekintés. A többszöri megtekintés többször kerül elszámolásra.

Fontos változás:

A GA4 egyben méri a weboldalakról és a webes applikációkból származó megtekintéseket. Ha össze akarjuk hasonlítani a GA4-es és a UA-es adatokat, vegyük ezt figyelembe.

Vásárlások

A Vásárlások mutató hasonlóképpen működik – némi kódolási eltéréssel – mindkét rendszerben, viszont fontos kiemelni, hogyha nemrég készültek el jelentések, akkor a GA4-nek a konverzió rögzítését követően akár 7 napra is szüksége lehet, hogy frissítse a hozzárendelt konverzókat.

Munkamenetek

Míg a UA-ben létezett Munkamenet, addig a GA4-ben már Munkamenet-indítás opció látható. Itt több változást is észreveszünk, amely alapvetően jobbá teszi ezt a részét a GA4-nek:

UA

Munkamenet:

  • Az az időszak, amely során a felhasználó aktív a webhelyen vagy az alkalmazásban.
  • Ez befejeződhet egy adott időkorlát után, éjfél után, vagy akkor, ha a rendszer új kampányparamétereket érzékel.
  • Időkorlát lejárta után – ha a felhasználó visszatér – új munkamenet indul.
  • Ha a felhasználó a weboldalon vagy az applikációban van éjfélkor, új munkamenet indul.
  • És akkor is új munkamenet indul, ha a felhasználó új kampányparamétereket vesz fel a webhelyen vagy az alkalmazásban.

GA4

Munkamenet-indítás:

  • A rendszer egy munkamenet-azonosító segítségével társítja az adott munkamenetet a további eseményekhez.
  • Itt is akkor ér véget a munkamenet, ha lejár az időkorlát.
  • Viszont itt nem indul új munkamenet éjfélkor és akkor sem, ha új kampányparamétereket érzékel a rendszer.
  • Itt is, az időkorlát lejárta után – ha a felhasználó visszatér – új munkamenet indul.

Érdemes itt kiemelni, hogy nem lesz ugyanaz a két rendszer eredménye, hiszen ha új munkamenet indul a régi rendszerben éjfél után, azt az új rendszer nem veszi annak. Fontos még figyelembe venni nemzetközi tulajdonok esetében az időzónákat is, hiszen emiatt is eltérések lehetnek a két rendszerben.

Munkamenet-/ forgalomalapú ügyfélszerzési mutatók

Általánosságban elmondható, hogy az UA és a GA4 között az ügyfélszerzési mutatókban lévő főbb különbségek ugyanazok, mint amiket a Felhasználók és a Munkamenetek mutató esetében láttunk.

Konverziók

Ha a konverziók olyan cél-URL-eken alapulnak, amelyekhez megegyező GA4-konverziós eseményeket állítottunk be, akkor a Konverziók száma majdnem ugyanaz lesz a két rendszerben. Természetesen érdemes figyelni az alábbi különbségekre is:

UA

Cél: Egy általunk megadott felhasználói művelet konverziónak minősül-e.

Ha ugyanaz a felhasználó megismétli a Célt, akkor az egy konverziónak számít.

Itt a rendszer 5 céltípust támogat:

  • Úti cél
  • Időtartam
  • Oldal / munkamenet
  • Intelligens célok
  • Eseménycélok

GA4

Konverziós esemény: Egy általunk megadott felhasználói művelet konverziós eseménynek minősül-e.

Ha ugyanaz a felhasználó megismétli a Konverziós eseményt, akkor az annyi konverziónak számít, ahányszor megismétli a felhasználó.

Itt a rendszer csak egy eseményt támogat, a konverziós eseményt.

Fontos változás:

A fenti számítási eltérések miatt a két rendszer eredményei között eltéréseket tapasztalhatunk. Viszont itt lehetőségünk van arra, hogy a GA4-ben beállítsuk a Munkamenetenként egyszer opciót. Továbbá itt is érvényes, hogy a GA4-nek a konverzió rögzítését követően akár 7 napra is szüksége lehet, hogy frissítse a hozzárendelt konverzókat.

Visszafordulási arány

UA

Azoknak a munkameneteknek a százalékos arányát jelenti, amikor a felhasználó megérkezik az oldalra, de nem végez el semmilyen műveletet és el is hagyja rövid időn belül az oldalt.

Itt a visszafordult munkamenet időtartama 0 másodperc.

GA4

Azoknak a munkameneteknek a százalékos arányát jelenti, amelyek nem elkötelezett munkamenetnek* számíthatóak.

Elkötelezett munkamenet:

  • Legalább 10 másodpercig tart
  • Legalább egy konverziós eseményt vagy minimum kettő oldalmegtekintést tartalmaz

A GA4-ben tehát egy hasznosabb módszert találunk a visszafordulási arány kalkulációjára, hiszen így látni lehet, hogy milyen szinten köteleződnek el a felhasználók az oldalon.

Például egy blog tulajdonos esetében ez nagyon hasznos, hiszen a legtöbb olvasó nem csinál semmit a webhelyen, csak olvas.

Eseményszám

UA

Események összesen: Itt az eseményekhez kategória, művelet és címke is tartozik, illetve saját lekéréstípussal rendelkeznek.

Példa: Be lehet állítani egy eseményt arra, hogy regisztrálja azt, ha valaki feliratkozik a hírlevélre. Az esemény kategória lehet “CTA”, a művelet lehet “Hírlevél”, a címke pedig a cél-URL.

Az Összes esemény értéke minden egyes alkalommal növekszik, amikor egy kategóriából, műveletből és címkéből álló esemény aktiválódik.

GA4

Eseményszám: Itt minden lekérés eseménynek számít, illetve itt nincs kategória, művelet és címke. Ugyanazt az eseménynevet érdemes a további lekérdezések megkönnyítése érdekében használni a webhely vagy applikáció hasonló helyzeteiben.

Mivel a két logika eltér egymástól, így nem érdemes ezt átvinni a GA4-be, helyette már a GA4-ben javasolt kialakítani az új típusú adatgyűjtési logikát, hogy a későbbiekben pontos adatokat kapjunk.

Összegzés

Jól látszik a fenti rövid összehasonlításban, hogy a UA és a GA4 esetében jelentős eltérések vannak a különféle mérési adatok kalkulálásában, illetve számos régi elem megszűnt vagy teljesen megváltozott.

Fontos emiatt tisztában lenni az újításokkal, hiszen így lehet majd kellemetlen meglepetésektől mentesen átváltani az új verzióra: amit csak lehet átvinni a régiből, amit pedig nem, azt már az elején optimalizáltan kialakítani.

Ha úgy érzed megkeresnél minket:

Inkább írok!




    Melyik szolgáltatásunk érdekel?
    Keresőoptimalizálás
    Facebook hirdetés
    Google Ads
    Pr cikkek, szövegírás
    Linképítés
    Weboldal készítés
    Webáruház készítés

    Kötelező jóváhagyni a Felhasználási feltételeket
    és az Adatkezelési tájékoztatót!

    Elolvastam, megértettem, elfogadom

    Please prove you are human by selecting the flag.