Mit jelent a SEO? Keresőoptimalizálás alapok mindenkinek

A most következő cikket mindenféle keresőoptimalizálási trükk nélkül írtuk, a cél kifejezetten az volt, hogy egy átfogó képet adjunk, hogy edukáljunk. Igyekeztünk úgy összeállítani, hogy ne legyen benne karakterszaporítás csak azért, mert épp ez a trend, ezt látszik „szeretnie” a Google-nak.

SEO szakmai blogunkat azért született, hogy egy helyre gyűjtsük össze, logikusan felépítve, fejezetekre bontva azt, hogy mit is jelent a SEO, mire lehet használni, miért fontos. Első bejegyzésünk egyfajta bevezetés, hívhatjuk SEO alapoknak, mely remek lehetőség arra, hogy megismerkedjünk a SEO-val illetve az alapfogalmakkal. 

Mit jelent a SEO vagy keresőoptimalizálás?

Keresőmotor:

  • A keresőmotor az interneten egy olyan program, amellyel az emberek keresni tudnak bizonyos információkra. Keresőmotor például a Google, A Bing, a Yahoo vagy a DuckDuckGo.

Hogyan működik a keresés?

Az olyan keresőmotorok, mint például a Google és a Bing, robotokat (más néven bot vagy spider (pók)) használnak, hogy információkat gyűjtsenek az interneten talált tartalmakról.

Googlebot, Bot, Robot, Spider (Pók), Crawler (Feltérképező)

  • A Google feltérképező robotjának általános neve. Ezek a típusok általában a keresők által használt robotok, amelyeknek az a célja, hogy indexeljék a webhelyek tartalmát az egész interneten, hogy ezek a webhelyek megjelenhessenek a keresőmotorok eredményei között.

A keresés egy ismert weboldalról indul, és követi az adott webhely oldalaira mutató belső hivatkozásokat, valamint más webhelyek oldalaira mutató külső hivatkozásokat.

  • Hivatkozás (link): – A számítástechnikában a hivatkozás vagy más néven link, adatokra való digitális hivatkozás, amit kattintás vagy koppintás révén tud elérni a felhasználó.
  • Külső hivatkozás (link): Egy webhelyről kifelé, más webhelyre mutató link.
  • Belső hivatkozás (link): Egy webhelyen a webhely más aloldalára mutató link.

Az ezeken az oldalakon található tartalmak, valamint az általa követett linkek kontextusa segít a robotnak megérteni, hogy az egyes oldalak miről szólnak, és hogyan kapcsolódnak szemantikailag a keresőmotor hatalmas adatbázisában, az úgynevezett indexen belül az összes többi oldalhoz képest.

  • Index: A Google az összes általa ismert weboldalt az indexében tárolja. Az egyes oldalak indexbejegyzése egy leírást ad az oldal tartalmáról és helyéről (URL-jéről).
  • Indexelés: Az indexelés az, amikor a Google lekér egy oldalt, beolvassa és hozzáadja az indexhez.
  • Amikor a felhasználó beír vagy kimond egy lekérdezést a keresőmezőbe, a keresőmotor összetett algoritmusokat használ, hogy kikeresse a lekérdezés szerinti legpontosabb és leghasznosabb találati listát.

Algoritmus:

Ezek az organikus eredmények tartalmazhatnak szöveggel teli weboldalakat, híreket, képeket, videókat, helyi vállalkozások adatlapjait és egyéb, rövid tartalommal rendelkező tartalmakat.

Számos tényező befolyásolja a keresőmotorok algoritmusait, és ezek a tényezők folyamatosan fejlődnek, hogy lépést tartsanak a felhasználói viselkedés változásával és a gépi tanulás fejlődésével.

Példák rangsorolási tényezőkre a Google algoritmusában:

  • Lebilincselő és megosztásra alkalmas tartalmak folyamatos közzététele a webhelyeken
  • Kulcsszavak a metacímekben és leírásokban
  • Visszamutató linkek
  • Szakértelem a publikált tartalmakban
  • Felhasználó-központú kialakítás
  • Megbízhatóság
  • Mobilbarát / Mobile-First webhely
  • Belső linkek
  • Oldalsebesség
  • Webhely biztonság / SSL-tanúsítvány
  • Séma jelölés/ Strukturált adatok
  • Kulcsszavak az URL-ben
  • Kulcsszavak a szövegekben, linkszövegezés, márka neve más webhelyeken, stb.

Mire használható a SEO?

A SEO olyan tevékenységek összessége, amelyeknek az a célja, hogy a webhelyek megjelenését és elhelyezését javítsa az organikus keresési eredmények között a keresők találati oldalán, amelyet röviden SERP-eknek hívunk.

SERP

  • A SERP az angol “Search Engine Result Page”, magyarul “KeresőMotor EredményOldal”, mely a keresési kifejezés beírása után látszik. Ez egy webhelyekkel teli lista, amely általában hirdetésekkel kezdődik, majd organikus találatokat tartalmaz, majd újra hirdetésekkel zárul.

Fontos itt különbséget tennünk organikus és nem organikus (hirdetés) keresési eredmény között.

Organikus keresési eredmény

  • A SERP-eken a webhely listán ingyenesen megjelenő találati elem, amely azért jelenik meg egy keresési kifejezés beírása után, mert a Google úgy értelmezi, hogy az oldal releváns információkkal szolgál a keresési kifejezésre.
  • Nem organikus eredmény / hirdetés:
  • A SERP-eken a webhely listán fizetett formában megjelenő találati elem, mely általában az organikus találatok alatt és fölött található.

Google által generált esztétikus keresési eredmények

A Google számos esetben nem feltétlenül hagyományos találati oldalt ad ki, hanem kis kártyákat, nyilakkal mozgatható, több elemet tartalmazó kis dobozokat, térképet, illetve képekkel illusztrált, értékelésekkel és nyitvatartási idővel ellátott könnyen átlátható szeparált találati elemeket is mutathat.

A SEO segítségével több adatot tudunk átadni a keresőnek arról, hogy mit tartalmaz a webhelyünk, így a Google képes kis kártyákat vagy a fent említett elemeket készíteni, hogy csinosabb legyen a találati oldal a felhasználó számára.

Példa egy hagyományos keresésre:

hagyományos Google keresés
hagyományos Google keresés
hagyományos Google keresés
hagyományos Google keresés
hagyományos Google keresés

A fenti képsorozaton jól látható, hogy a Google az alábbi sorrendben jeleníti meg a találati elemeket a SERP-en:

  1. Képes hirdetések
  2. Szöveges hirdetések
  3. Sima képek
  4. Organikus keresési eredmények
  5. Szöveges hirdetések
  6. Kapcsolódó keresések

Ez természetesen nem egy aranyszabály, hiszen előfordulhat, hogy a keresési eredmények tetején egy videó lesz, vagy egy lenyitható kis táblázat, amely szinte azonnal választ ad a keresésre.

Példa videós keresésre:

videós Google keresés
videós Google keresés
videós Google keresés
videós Google keresés
videós Google keresés

A fenti képsorozat esetében az alábbi hierarchiát figyelhetjük meg:

  1. Egy nagy videó
  2. Több, kisebb videó
  3. Képek
  4. Még egy kisebb videó
  5. Szöveges találatok
  6. Kapcsolódó keresések

A fenti esetben nem is látunk hirdetést, hiszen a nyakkendő kötés nem igazán egy hirdetésre méltó téma, mivel bárki megnézheti ingyen a fenti videók segítségével.

Példa további kis kártyákkal, nyilakkal mozgatható elemekkel tarkított keresési eredményre:

kiegészített Google keresés
térképpel kiegészített Google keresés
kiegészített Google keresés
kiegészített Google keresés
kapcsolódó Google keresés

Itt az alábbi hierarchiát látjuk:

  1. Google Ads Hirdetés
  2. Jobb oldalon egy ajánló, hátha inkább azok a kifejezések segítik a keresésünket
  3. A hirdetés alatt egy nyilakkal mozgatható, képes elemekből álló doboz
  4. Térkép, plusz alatta a fürdők listája
  5. Szöveges eredmények
  6. Képes eredmények
  7. Szöveges hirdetések
  8. Kapcsolódó keresések

A fenti néhány példa jól mutatja, hogy alapvetően a keresési találati oldalak hasonlóak, de a téma miatt eltérő lehet az, hogy milyen formában mutatja majd meg az eredményeket a Google a felhasználónak.

A SEO többek között abban is segíti a weboldalakat, hogy minél több meta adatot tudjon a keresőnek biztosítani arról, hogy miről szólnak a webhelyek.

  • Meta adatok:
    • A metaadatok olyan kódrészletek, amelyek segítik a keresőt abban, hogy mit milyen formában jelenítsen meg a felhasználóknak a SERP-eken.
      • Meta cím – Meta Title:
        • Webhely címe.
      • Meta leírás – Meta description:
        • Webhely tartalmának leírása.
seo101 Google keresés

Értelmezzük a fenti képen az első találati elemet, a seo101-et!

URL: https://www.seo101.hu

Meta cím: SEO101.hu: Keresőoptimalizálás pénzvisszafizetési … (garanciával)

Meta leírás: A keresőoptimalizálás a legideálisabb módja weboldalad hosszú távú sikerének! Itt a tapasztalat alapú tudás, az, ami értékes! Mi ezzel rendelkezünk!

Jobb oldalt pedig látunk egy kártyát, ahol a seo101 Google My Business felülete látható a fontosabb céges információkkal.

  • Google My Business:
    • Ez egy vállalatoknak vagy szervezeteknek létrehozott, könnyen használható eszköz, amely lehetővé teszi azt, hogy menedzselni tudjuk a vállalat / szervezet jelenlétét a Google-ben. Amennyiben regisztrálunk, akkor tudunk készíttetni a Google-lel egy csinos online bizniszkártyát, amit megjelenít, ha a felhasználó a mi vállalkozásunk / szervezetünk nevére keres rá.

Példa receptes keresésre, amikor több részlet is megjelenik a SERP-en:

receptek Google keresés
receptek Google keresés
receptek Google keresés

A fenti receptes keresés esetében a következőket érdemes kiemelni:

  • A második találat esetében látunk egy képet, sütési időt, hőfokot és módot is.
  • Az alatta lévő találatnál már látunk értékelést is

Ezek mind strukturált adatok.

  • Strukturált adatok:
    • Ezek olyan kódrészletek, amelyek gazdagabb megjelenést tesznek lehetővé a SERP-eken, melyeket bővített találatnak nevezünk. A strukturált adatok szenzációs lehetőséget nyújtanak a programozóknak abban, hogy további adatokkal tudják bővíteni a webhely kódját, mely azt eredményezi, hogy egy keresés során az eredmény nem a hagyományos szöveges találat lesz, hanem például egy csinos kis ábra, egy lenyíló menü, egy képpel, értékeléssel és főzési idővel ellátott receptes kártya, vagy egy könyvajánló.

Összegzés

Ebben a bejegyzésünkben igyekeztünk megmutatni azt, hogy mit jelent a keresés a neten, illetve milyen formában jelenítik meg a keresők (főként a Google) a találatokat.

Reméljük, most már egy kicsit tisztább képed lett arról, hogy miként érdemes gondolni a keresésre, illetve arról is, hogy mennyire fontos a technikai része a SEO-nak abban, hogy a keresőben miként jelenik majd meg egy webhely.

A magyar piacon egyedülálló keresőoptimalizálás tanfolyam sorozatok közül a Szuhi Attila szolgláltatását ajánljuk, amit a szerző magas, naprakész szakmai tudással állít össze!

A következő bejegyzésünkben már részletesen megnézzük azt, hogy pontosan milyen részekből áll össze a SEO, melyektől igazán sikeres lehet egy webhely működése a neten. Tarts velünk!

Ha úgy érzed megkeresnél minket:

Inkább írok!




    Melyik szolgáltatásunk érdekel?
    Keresőoptimalizálás
    Facebook hirdetés
    Google Ads
    Pr cikkek, szövegírás
    Linképítés
    Weboldal készítés
    Webáruház készítés

    Kötelező jóváhagyni a Felhasználási feltételeket
    és az Adatkezelési tájékoztatót!

    Elolvastam, megértettem, elfogadom

    Please prove you are human by selecting the key.