Webhely indexelés – könnyen és egyszerűen
Nagyon sokszor leírjuk mi is, hogy mennyire fontos és nélkülözhetetlen része a keresőoptimalizálásnak a folyamatosan frissülő tartalom. Ám sok esetben kevés szó esik arról, hogy ez a tartalom, egy blogbejegyzés, egy infografika, egy sztori, egy tanulmány, egy termék összehasonlító írás, több ezer termék hol és milyen helyet foglal el az indexben, egyáltalán milyen sebességgel indexeli azt a kereső.
A cél tehát a minél szélesebb struktúrájú weboldalak esetében is egy olyan technikai megvalósítás, ami segíti a Google-t, hogy minden tartalmat feltérképezzen, ehhez természetesen olyan aloldalakat kell létrehozni, amit kellőképp értékesnek ítél ahhoz, hogy indexelje.
Nem árulunk el nagy titkot, ha azt mondjuk, hogy a több ezer aloldallal rendelkező weboldalaknak nem minden aloldalát indexeli, és ez teljesen természetes.
Felvetődik a kérdés, hogyan optimalizáljuk a weboldalt, hogy a Google minél hatékonyabban és minél gyorsabban, emellett folyamatosan indexelje?
- Search Console – Feltérképezési állapot
A legegyszerűbb, ha 30-60 naponta ellenőrizzük az SC-ben a feltérképezési állapotot, és megfelelően reagálunk az esetleges hibákra. A leggyakoribb és egyben legtriviálisabb hibák, amelyek néhány beállítással orvosolhatók:
- DNS hibák
- szerverhibák
- txt hibák
- 404-es hiba
Míg a DNS és szerver hiba kifejezetten a tárhely szolgáltatóhoz köthető, technikai jellegű hibák, addig a robots.txt hiba már sokkal összetettebb. A keresőmotor elsők között keresi oldalunkon a robots.txt fájlt, mert ebben találja meg, melyek azok az aloldalak, fájlok és mappák, amelyeket indexeljen és melyek azok, amelyeket figyelmen kívül kell hagyjon.
Sok esetben megesik, hogy a fejlesztés után a teljes oldalról kizárva marad a robot, így feltérképezetlen marad a weboldal, vagy a másik eset, hogy azokat az aloldalakat nem zárják ki, amelyeket alapesetben nincs miért indexeltetnünk (pl. admin oldal, felhasználók, email címek).
- Mobilbarát weboldalak
Meglepő, de még mindig rengeteg weboldal nem mobilbarát, leginkább az egyedi fejlesztésű, csak és kizárólag asztali környezetre optimalizált weboldalak a szenvedő alanyok.
Ebben az esetben ugyan indexeli a Google az asztali másolatot, ám a rangsorban egy hasonló tematikájú, ám mobil verziójú oldal mindig előbb jelenik meg, legyen a csak asztali környezetre optimalizált weboldal bármennyire is tökéletes SEO szempontból.
A mobil index elsődlegessége 2018. márciustól lépett életbe, és fokozatosan álltak át a weboldalak, erről minden weboldal tulajdonos kapott értesítést a Search Console-on keresztül.
Mindig van azonban mit javítani, hogy weboldalunk még „mobilbarátabb” legyen:
- az oldalak erőforrásainak optimalizálásával (CSS és JS)
- AMP gyorsítótár felhasználásával
- képek optimalizálása tömörítéssel, ami egyben gyorsabb betöltődési időt is jelent
- felhasználói elemek méretének csökkentésével
Mivel az oldalsebesség is rangsorolási tényező, az optimalizálással befolyásolhatjuk a feltérképezési sebességet is. Webhelysebesség tesztelésre a Google PageSpeedet javasoljuk.
- Frissülő tartalom
A keresőmotorok rendszeresen feltérképezik a webhelyet, ha új tartalom kerül kihelyezésre, ezért a tartalom nem csak a felhasználók számára jelzés értékű, hanem a keresőrobotok számára is, hogy minél gyakrabban indexeljenek. Nem tudsz folyamatosan friss, érdekes tartalmat tálalni látogatóid, követőid számára? Nem gond, keress minket! Itt!
- Webhelytérképet minden keresőmotornak
Bár Magyarországon kifejezetten csak a Google-re optimalizálunk, érdemes a Bing keresőmotorra szabva is elkészíteni a webhelytérképet, még pedig úgy, hogy létrehozunk egy másik XML sitemap verziót, és canonical címkével jelöljük a kettős tartalmakat.
- Belső linkstruktúra
A belső linkstruktúrával nem csak a látogatókat vezetjük, hanem a keresőmotoroknak is meg tudjuk mondani, hogy bizonyos kategóriákban rendszerzetten indexeljék a tartalmakat.
- Betöltési idő csökkentése
A mobilverzió esetében volt róla szó, hogy a gyorsan betöltődő weboldalt könnyen indexeli a kereső, ugyanakkor ez nem csak a mobilverzió esetére igaz, hanem az asztali környezetre is.
Általánosságban elmondható, hogy az alábbi elemek igényelnek optimalizálást, a gyorsabb betöltési sebesség eléréséhez:
- túl nagyméretű képek
- háttérben futó JavaScript
- Flash és CSS
- Duplikált tartalom optimalizálása
A duplikált tartalom nem csak helyezésromlást jelenthet, hanem jelentősen lassíthatja webhelyünk feltérképezési rátáját is. Ezeket a problémákat egy noindex vagy canonical címkével megoldhatjuk, ami egyértelmű jelzés a keresőmotor felé, hogy épp milyen típusú tartalom (nem indexelhető, duplikált) található adott oldalon.
- Indexeltetni nem kívánt oldalak blokkolása
Esetenként előfordulhat, hogy egy-egy oldalt kitiltanánk az indexből, ezt „humánusan” kétféleképpen tehetjük meg:
- noindex címkével
- töröljük az oldalt, és 404-es „Ez az oldal nem létezik” hibakódra futtatjuk
A két megoldás bármelyikével segítjük a feltérképezés hatékonyságát, úgy, hogy az indexeltetni nem kívánt oldalakat startból figyelmen kívül hagyja a kereső.
Nincs kizárva, hogy ezekkel semmi újat nem mondunk a weboldal tulajdonosoknak, ám sok esetben a nyilvánvaló dolgok mellett vagyunk hajlamosak elsétálni, közben meg lehet nem értjük, miért rekedt meg weboldalunk egy bizonyos szinten!
Ha bármilyen SEO szolgáltatásban segítségedre lehetünk, keress meg bennünket minél hamarabb!