Weboldal struktúra kialakítása

A weboldal felépítése keresőoptimalizálás szempontjából az egyik legfontosabb momentum. Számos esetben találkozhatunk olyan oldalakkal, aminek a struktúrája teljes káoszt mutat. Ha szeretnénk, hogy weboldalunk a későbbiekben helyezéseket érjen el a Google találati listáján erre nagyon oda kell figyelni. Sőt, érdemes előre megtervezni, hogyan építjük fel. Elsősorban a látogatók számára legyenek logikusan, könnyen és kényelmesen elérhetők az oldalak, másodsorban a Google által is könnyen feltérképezhetőnek kell lennie.

Általában a weboldalak struktúrájára szinte egy azon séma jellemző, a hierarchia tetején található a főoldal, majd az aloldalak következnek.

Ám amellett, hogy egy oldal logikusan épül fel, fontos, hogy maximum két vagy három kattintással elérhető szinten helyezkedjenek el a főoldalhoz képest az aloldalak. A weboldal struktúrájához szervesen hozzá tartozik az a lehetőség is, hogy a látogatók ne csak a két vagy három kattintásnyira található aloldalakra találjanak el könnyen, hanem, ha egy mód van rá, egy kattintással vissza is tudjanak lépni a főoldalra.

Keresőoptimalizálás szempontjából a legerősebb oldal a főoldal, azt követik a hierarchiában alatta található oldalak. Az üzleti szempontból fontos tartalmat érdemes mindig az első szintre helyezni, vagyis előnyös, ha a főoldaltól számítva egy kattintással érik el a látogatók.

Sok információt tartalmazó weboldal esetében azonban mérlegelni kell, és marketing szempontból azokat a tartalmakat helyezni el a főoldalhoz legközelebb, amelyeket minél hamarabb szeretnénk megmutatni a látogatónak. Ez alá a szint alá, ahova már két vagy három kattintással jut el a látogató érdemes azokat a tartalmakat helyezni, aminek előfeltétele, hogy a látogató már rendelkezzen némi információval termékünkről, szolgáltatásunkról, és így „úgyis megkeresi az aloldalt, ha érdekli.”

Sokáig vitatkozhatnánk azon, hogy milyen az ideális értékesítő weboldal, de a klasszikus eset az, ha az adott weboldalon megtaláljuk a cégismertetőt, a magunkról szóló leírást, a szolgáltatást, terméket bemutató oldalakat, elérhetőséget, referenciát. Ezen kívül egy átlagos oldal tartalmazhat még Partner oldalt, Letöltés oldalt, Adatvédelmet, Oldaltérképet is.

A bátrabbak vagy a szakmában jártasabbak pedig sales oldalakat hozhatnak létre, feliratkozó oldalakat, vagy a közvetlen megrendelés leadására szolgáló oldalakat.

Alapesetben, mivel nincs szerteágazó tevékenységi kör, ezek az oldalak elférnek az első szinten is, tehát közvetlenül a főoldal alatt egy kattintásra vannak. Tudjuk, hogy minél magasabb szinten vannak a tartalmak, a Google sokkal hamarabb letárolja az ott elhelyezett oldalakat. Ám, keresőoptimalizálás szempontjából az is hiba, ha túl sok tartalmat próbálunk egy kattintásra elhelyezni a főoldaltól.

Főképp abban az esetben, ha több ezer terméket áruló webáruházról van szó. Ebben az esetben sokkal optimálisabb, ha termékkategóriákat hozunk létre, ez alá helyezzük el a konkrét termékeket gyakorlatilag a legalsó szintre.

Ha egy terméket például kiemelünk a főoldalra, az máris az első szintre kerül, hisz hivatkozást kapott a főoldalról, és onnan közvetlenül egy kattintással elérhető. A keresőoptimalizálás sikerét viszont nagyban hátráltathatja, ha a főoldalról több száz termékre kezdünk el hivatkozni, kiemelve így azokat első szintre.

A weboldal struktúrájának tervezésekor tehát fokozottan az arany középutat kell tartanunk, úgy kialakítva az oldalt, hogy az a látogatók és a Google számára is könnyen navigálható legyen, nem utolsó sorban a keresőoptimalizálási munkánk sikerét is pozitívan befolyásolhatjuk egy viszonylag ideálisan felépített weboldal szerkezettel.