A feltérképezhető weboldal a keresőoptimalizálás alapja

Frame-ek és iframe-ek

Ahhoz, hogy a keresőoptimalizálásba befektetett pénzünk és energiánk megtérüljön fontos, hogy weboldalunk feltérképezhető legyen. Mit is jelent mindez?

Minden kidobott pénz, idő és energia, ha a Google nem látja, amit építettünk, nem látja a weboldal tartalmát. Le tudja ugyan tölteni a képeket és a flash animációt, de olvasni, értelmezni nem tudja azt. Ha a legjobb kulcsszavas tartalmat képként tüntettük fel a weboldalon, akkor bizony ez mind fölösleges munka volt, mert esélyünk sincs, hogy az optimalizált kulcsszavainkra az oldal a találati listára felkerüljön, nem hogy az első oldalra, hanem egyáltalán.

A keresőoptimalizálás sikerének egyik kulcsa tehát, hogy weboldalunk bejárható, feltérképezhető legyen. Épp ezért elsősorban azt kell megérteni, melyek azok az eszközök, amelyek ellehetetlenítik a robotok „munkáját.”

Ilyen „eszköz” például a frame, iframe, magyarul a keretek használata. A keretek segítségével a weboldal jobban szerkeszthető, több részre oszthatja a böngésző ablakot.

Így több ablakot jeleníthetünk meg a böngészőben egyszerre. Használata során a programozók leginkább egy kisebb, és egy nagyobb keretre osztják az ablakot. A kisebb keretbe töltődik be a menü, a nagyobba pedig a tartalom. A menü különböző elemeire kattintva a tartalom betöltődik, de a menüsor változatlan marad. Előnye, hogy nem kell minden alkalommal a menüsort is letölteni, a tartalom pedig felesleges egyéb elemek nélkül található a forráskódban.

Bár ma már a frame-eket felismerik a keresők, használatának még mindig számtalan hátránya lehet.

Hisz, ha azt szeretnénk, hogy weboldalunk megjelenjen a találati listán és látogatót is hozzanak, akik időt töltsenek el az oldalunkon, akkor a frame-ek használatával meg lehet, épp az ellenkezőjét fogjuk elérni.

Tegyük fel, hogy a látogató rákattint a találati listán az oldalunkra, akkor valószínűleg olyan oldalra jut, ami érdekli, viszont a menüpontokat nem találja, mivel azok külön oldalként, és külön keretben jelennek meg. Nagy az esélye, hogy a látogató megreked, nincs hova kattintson, és elkattint az oldalról.

Más részről a frame megoldásokat alkalmazó weboldalak esetében csak főoldalra tudunk hivatkozni, ami keresőoptimalizálás, linképítés szempontjából ma már egyáltalán nem előnyös. Az aloldalak a keret esetében ugyanis nem rendelkeznek olyan URL-el, ahol az adott aloldal menüvel együtt betölthető.

A menü hiányát egy „hegesztett” módszerrel ki lehet ugyan küszöbölni, de a megoldás nem túl elegáns, ehhez egy Java Script szükséges, amellyel ellenőrizzük, hogy a menü keret is megjelent-e, amennyiben nem, akkor átirányítjuk, újratöltjük az oldalt, immár a menüvel együtt.

Az iframe-eket már teljesen más meggondolásból használják a weboldal építés során. Segítségével egy teljesen más HTML oldalt lehet beágyazni a fődokumentum alá. Kedvelt megoldás ez webáruházak esetén, amikor egy termék alatt a gyártó weboldalát jelenítik meg a keretben, de ma már ez is elavultnak számít!

Ha a keresőoptimalizálást nézzük, ebben az esetben régebben még pozitívum is volt, hogy az iframe egy külső oldalt definiál, így az nem jelenik meg a Google tárolt szöveges változatában sem.

Ha valóban külső oldalt szeretnénk megjeleníteni weboldalunkon, de nem akarjuk, hogy az káros hatással legyen saját oldalunkra, abban az esetben érdemes csak az iframe-es megoldást alkalmazni. Ellenben a frame-eket, – ha keresőoptimalizálásba is szeretnénk fektetni – mellőzzük!

Weboldalkészítés a népszerű WordPress rendszerrel? Lépj velünk kapcsolatba: itt!