A Google Rank Brain 2019-ben is terítéken - SEO101.hu


A Google Rank Brain 2019-ben is terítéken

A Google RankBrain-ről 2018-ban is sokat olvashattunk, de úgy tűnik idén is találkozni fogunk vele, és ennek egész biztosan semmi köze nincs ahhoz a tényhez, hogy a Microsoft Bing keresője már 90%-ban a mesterséges intelligenciát használja a keresések eredményének összeállításakor.

A Google, ahogy tőle megszokhattuk sosem ad egyértelmű választ a hasonló érdekfeszítő kérdésekre, így csak találgatásokkal élhetünk, ha az MI jelenlétét akarjuk megfejteni.

Az biztos, hogy a Google RankBrain a hangalapú keresés fejlődésének és használatának robbanásával a keresőoptimalizálás fejlődését se fogja érintetlenül hagyni. Mondhatjuk, hogy ez a fejlődés már kopogtat, és folyamatosan keressük a kérdést arra, “hogyan gondolkodik a Google“.

 

 

Ahhoz, hogy megértsük a Google RankBrain-t, vissza kell mennünk 2013-ig, ekkor indította útjára a Google a Kolibri (Hummingbird) algoritmust, ami akkor a keresések 90%-át érintette.

Sokan félreértették, mert az algoritmus gyakorlatilag úgy futott le, hogy azt a weboldal tulajdonosok nem érzékelték.

Mindez azért volt, mert az algoritmus nem a keresési eredményeket változtatta meg, hanem magára a keresés Google általi értelmezésére volt hatással. Vagyis az algoritmus azt hivatott segíteni, hogy minél jobban megértse a felhasználók kereséseit.

Az algoritmus bevezetésével a Google már nem csak önmagában volt képes értelmezni a szavakat, mint addig, hanem képes volt a többjelentésű szavakat a szövegkörnyezettel együtt értelmezni.

Addig, ha a felhasználó az „apple” szóra keresett, de valójában az Apple-termékekre lett volna kíváncsi, nyílván csalódottan kellett konstatálja, ha a kereső csak gyümölcsökkel kapcsolatos eredményeket adott.

Mindez tehát nem a keresési rangsort, hanem a keresések forgalmát változtatta meg.

Nézzük meg, milyen hosszú távú szerepe és hatása van a Kolibrinek:

  • már nem szükségesek komplett keresési karakterláncok, egyetlen szóból is ki tudja találni az emberi viselkedés alapján, hogy mit szeretne a látogató. Például: ha New Yorkban keres valaki párizsi éttermet, akkor nem Párizshoz kötött eredményeket fog megjeleníteni, hanem New York-i, francia éttermeket fog listázni.
  • akár a helytelenül beírt szavakra is tud kellően releváns és pontos találatot kínálni, ami hasznos a felhasználónak.

A Kolibri nagyban javította a Google működését, de még mindig voltak értelmezhetetlen keresések, amire a kereső nem tudott választ adni, ehhez fejlesztették ki a RankBrain-t, ami gépi tanulási algoritmusokat használ az ismeretlen karakterláncok értelmezésére. Még kontextus hiányában is képes megérteni, mit szeretnénk.

Nevezhetjük MI (mesterséges intelligenciának) vagy gépi tanulásnak (machine learning), a kettő együtt és külön-külön is helytálló, vagy épp felcserélhető egymással.

Ennek ellenére az is lehet, hogy tévedés mesterséges intelligenciának nevezni, sokkal helytállóbb lehet a gépi tanulás. Gyakorlatilag a Google algoritmusának „gépe” folyamatosan tanul. A tudás folyamatosan halmozódik, így folyamatosan nő a releváns eredmények elérésének képessége is.

A Google RankBraint felfoghatjuk úgyis, mint a Google jelenlegi tevékenységének csúcsát az algoritmusok között, ez már a korábbi algoritmusok működésének finomítása és összehangolása. Hogy ez ilyen zseniálisan működjön, ehhez szükség volt:

  • a Pingvin algoritmusokra
  • a Panda algoritmusra
  • a mobilbarát algoritmusra
  • a Pigeon algoritmusra
  • a Pirate algoritmusra

Mindegyik algoritmusnak más szerepe volt és van, a Pingvin és a Panda a link spam és gyenge, spam jellegű tartalom ellen küzdött, a mobilbarát algoritmus a mobileszköz kompatibilis weboldalakat jutalmazta, a Pigeon algoritmus a helyi keresési eredményeket javította, míg a Pirate algoritmus a szerzői jogok megsértése ellen küzd.

A RankBrain 2015-től van jelen, megjelenését nem kísérte semmilyen hivatalos bejelentés, nagyjából 15%-ban vesz részt a lekérdezések értelmezésében. Mondhatnánk nem sok, ám, ha azt vesszük alapul, hogy napi 4,4 milliárd keresést kell a Google feldolgozzon, akkor a 15%-nak komoly jelentősége van.

A RankBrain ugyanis ezekből a keresésekből azokkal foglalkozik, amelyek teljesen új keresések, és még soha nem kerültek be a rendszerbe, vagy egyszerűen nem tudott erre eddig megfelelő eredményt adni a kereső.

A RankBrain nem csak a nyelvészetet veszi alapul, amikor értelmez egy keresést, hanem szóvektorokat, matematikai reprezentációkat társít, majd ez alapján keres és tárol. Ennek alapján azt mondhatjuk, a RankBrain az MI olyan formája, ami lehetővé teszi, hogy az ember természetes párbeszédet folytasson a számítógéppel.

Amikor ide eljutunk, ez lehet a Keresés Szent Grálja.  Tekintve milyen hatalmasat lépett előre a hangalapú keresés, ez nincs is olyan messze!

Keresőoptimalizálásra van szükséged? Keress meg bennünket!




Melyik szolgáltatásunk érdekel?
Keresőoptimalizálás
Facebook hirdetés
AdWords kampány
Pr cikkek, szövegírás
Linképítés
Weboldal készítés
Webáruház készítés

Kötelező jóváhagyni a Felhasználási feltételeket
és az Adatkezelési tájékoztatót!

Elolvastam, megértettem, elfogadom

Címke: ,

Szerző:

Fórián Andrea

2010 óta vagyok csapattag, cégen belül elsősorban a szövegírás és a keresőoptimalizálás a fő területem, ami folyamatos tanulást, és munka iránti alázatot igényel. "A legjobb múzsa a határidő." (Karinthy Frigyes)

 

English