A Google reklámok viselkedése 2021-ben

A 2020-as év végkimenetele megjósolhatatlan volt a Google Ads-en keresztül reklámozók számára a koronavírus miatt. Egyértelműen látszik, hogy az ilyen jellegű események arra kényszerítik a cégeket, márkákat, hogy újraértékeljék marketing terveiket és alkalmazkodjanak egy „új valósághoz”.

Az USA-ban és Kanadában például több, mint 100%-os forgalomnövekedést regisztráltak az online rendelésekben. Habár még nem tudni biztosan, hogy mire számíthatunk 2021-ben, a Google platformon való sikeres reklámozás diverzifikált és rugalmas stratégiát fog igényelni.

De nem kell ennyire messzire mennünk, Magyarországon az e-kereskedelem részesedése a kiskereskedelmi forgalomból december 31-ig vélhetően átlépi a 10%-ot, ami óriási növekedést jelent. Ebben kétségtelenül nagy szerepe van a koronavírus-járványnak, bár a folyamatos növekedés már az előző években is megjelent.

Az Acquisition Media szakértője, Patrick Hayden szerint beléptünk egy új korszakba a digitális marketing frontján, ahol most sok mindent kell újraértékelni.

A fogyasztói igények egyre inkább az online vásárlás felé tolódnak, és a vírus mellett a kormányok is szabályozhatják azt, hogy cégünk miként működik. Olyan dinamikusan és gyorsan változó korszakot élünk, amelyben olyan kampányokra van szükség, melyek jól reagálnak a hirtelen változásokra is.

Nézzük, hogy mit kell figyelembe venni a Google reklámoknál az új évben!

A középtölcséres ajánlatok számának növekedése

A marketing szakmában nagy szerepe van az úgynevezett értékesítési tölcsérnek. A lehetséges vásárlók általában 5 fajta tölcsérbe sorolhatók, a Google pedig azon lesz, hogy a harmadik szintbe tartozó, tehát a „mid-funnel” ajánlatokat fejlessze és sokszorozza 2021-ben.

Egy online weboldal vásárlóinak közel a 10%-a sorolható ide és olyan vevőkről van szó, akik konkrét elképzelésekkel rendelkeznek. Tudják, hogy mit keresnek, és felmérik a te weboldaladat, hátha te leszel a legjobb választás.

A Google már remek alsó- és felsőtölcséres keresési lehetőségekkel rendelkezik (Google kereső és YouTube), és egyértelműen látszik, hogy itt az ideje a tölcsér közepére fókuszálni.

A Google a reklámozók számára jól átlátható és lehetőségekkel teli középtölcséres reklámozási lehetőségeket szeretne biztosítani. Láttuk, hogy a YouTube is sokat fejlődött a reklámok terén és a Discovery Ads is bevezetésre került, így a középtölcséres média kis – és nagyvállalkozások számára is jó lehetőségeket fog biztosítani.

Discovery Ads

Az Discovery Ads egy nemrég előkerült reklámozási forma, mely beágyazott reklámokként jelenik meg számos Google platformon, mint például a Google kereső, GMail promóciók, YouTube, stb. A Discovery Ads lényege, hogy elérjünk egy vásárlót a vásárlási előzményei alapján releváns, hasznos tartalommal, mely elvezetheti őt cégünkhöz is.

A Discovery Ads 2021-ben is erős eszköz lesz a reklámozók számára, hogy elérjék a célközönséget. A reklámozási forma maga egyszerű és imponáló, így segít a cégeknek jobb középtölcséres forgalmat generálni hosszú távon.

A Google ezen szolgáltatásához létre kell hozni egy külön Discovery Ads fiókot, aztán pedig kezdhetjük is a munkát. Mindenesetre 2020 azért nem volt eseménymentes a Google számára sem.

Az év első felében, amikor beütött a vírus, számos reklámozó visszalépett a Google reklám aukciókból. Szerencsére az év végére helyre álltak a dolgok, és a harmadik negyedévre a reklámozók 28%-al többet költöttek reklámokra, mint a járványhelyzet kezdetekor.

Szélesebb alkalmazása a „közeli variánsoknak”

A közeli variánsok (close variants) lehetővé teszik, hogy kulcsszó keresésekre olyan találatok is jöjjenek, amelyek hasonlóak, de nem teljesen azonosak a kulcsszóval.

Erre azért van szükség, hogy olyan emberek is megtalálják cégünket, akik nem feltétlenül tudják a legmegfelelőbb módot a keresésre. Tudják mit szeretnének, de nem tudnak pontosan/megfelelően rákeresni. A közeli variánsok biztosítják azt is, hogy ne kelljen hatalmas kulcsszólistákra optimalizálni weboldalakat.

Ami érdekes, hogy 2020 szeptemberében a Google jelentős frissítést léptetett életbe a keresési feltételekben. Lenullázta azokat a kereséseket, melyekre az ő sztenderdjei szerint nem keresett rá elég egyedi felhasználó. A lépést elvileg az adatvédelem miatt tették meg.

Ennek megfelelően a lekérdezésekben megjelentethető reklámokra költött pénz kimutathatósága is jelentős mértékben megzuhant az összes lehetséges eszközön és reklámformátumon.

Ez azért történt, mert a nullázott lekérdezésekből nem jön semmi adat, és így a reklámozóknak kevesebb belátása van arra, hogy milyen kifejezésekre keresnek rá a felhasználók, mielőtt rákattintanak egy reklámra.

Természetesen, ha mindent egybeveszünk, akkor ez a változtatás nem volt olyan jelentős, hogy a legtöbb reklámozót elüldözze a Google-től, de azért idegesítő lehet.

A közeli variánsok ott jönnek a képbe, hogy lehet, hogy miattuk nagyobb mennyiségű lekérdezés kerül nullázásra, amibe a reklámozók nem látnak majd bele. Nem minden lesz tehát feltétlenül pozitív 2021-ben.

Friss tartalommal a hirdetésekben is

A vírus előtt a legtöbb kereső a keresési eredményekben akarta megtalálni a valós idejű időjárásjelentést, híreket, sporteseményeket, stb. A probléma a sima reklámokkal viszont, hogy elévülnek és ritkán van bennük naprakész információ.

A keresők viszont megtanulták, hogy a legjobb cégek friss, valós idejű információkat is mutatnak reklámjaikban, ráadásul konzisztensek is minden kommunikációs csatornán és platformon.

2021 egyik legjelentősebb reklámozó trendje lehet az, hogy a cégek frissen, új formában és releváns információval megtöltve tartják reklámjaikat. A Google is valószínűleg azokat fogja preferálni reklám szinten is, akik gyakran frissítik reklámkampányaikat és megtöltik azokat újdonságokkal, releváns infókkal.

Hivatalos Google partnerek

Szigorúbb GSR irányelvek vannak kilátásban, ez pedig azt jelenti, hogy hivatalos Google partnerekkel dolgozni kiemelt prioritás lesz a márkák, cégek számára.

A szigorítások miatt nagyobb kihívás lesz weboldal értékeléseket begyűjteni, és fontos, hogy a cégek ezeket az értékeléseket hivatalos, megbízható csatornákon keresztül gyűjtsék.

Ellenkező esetben a vásárlók lehet, hogy nem is látják ezeket. Az ilyen értékeléseket, csillagokat, fotókat és egyebeket egy Google Reviews Partner-en keresztül érdemes csinálni a későbbiekben. Az ilyen extrák segítenek bizalmat sugározni a vásárló felé és a Google Shopping Ads-ben is sikeresebbek lehetünk.

Egy megbízható partner nélkül a cégek nem lesznek képesek igénybe venni a Google Seller Ratings funkciót, ami ahhoz vezet, hogy a versenytársak foglalják el a jó helyeket a találati listákon és a Google Shopping-ban.

Ha hivatalos Google partnerekkel dolgozunk, akkor a GSR irányelvek lehetséges változásairól is hónapokkal előre értesülhetünk. Ez azért fontos, mert marketing stratégiánkat ennek megfelelően kell alakítani.

Gépi betanulás és „okos” kampányok

2021-ben is várható lesz, hogy a Google nagy hangsúlyt fektet az integrált, okos kampányok evolúciójára.

Ezek lehetővé teszik, hogy az összes Google felület reklámfelület is legyen egyben, beleértve:

  • Google Search,
  • Google Shopping,
  • YouTube,
  • Gmail,
  • Google Display Network felületeket.

A reklámalgoritmusok a gépi betanulás elvét használják, hogy megcélozzák a releváns vásárlókat termékeinkkel, szolgáltatásainkkal.

A Google Smart Shopping és a Discovery Campaigns két valódi példája ennek a folyamatnak, és remekül reprezentálják, hogy a Google mennyire hatékony a növekedés megsokszorozásában és a célok elérésében.

Az új okos kampányok lehetővé teszik, hogy teljesítmény alapú termékszegmentációt hozzunk létre, továbbá rugalmas jelentések és adat menedzsment legyen elérhető számunkra. Ezek kihasználása lesz a kulcs a sikeres kampányok futtatásában.

A Google mindenesetre lehet, hogy limitálja egy kicsit a reklámozók célzási opcióit a saját gépi betanulási módszerei előtérbe helyezése érdekében. A cég célja, hogy a reklámkészítők csupán mikro-menedzsmentet végezzenek, a munka oroszlánrészét pedig az algoritmusok végezzék.

YouTube, Email és Display

A YouTube jelenleg a második legnagyobb „keresőmotor”. Az első természetesen tulajdonosa, a Google. Azonnal egyértelművé válik tehát, hogy a YouTube keresési trendek és a felemelkedő új SEO stratégiák ismerete alapvetően fontos ahhoz, hogy cégünk láthatóságát növeljük.

A YouTube reklámkampányok hatékonysága és elérési rátái már lekörözték a hagyományos tévé számait. A YouTube csapat sok időt töltött azzal, hogy a reklámozók számára újabb és újabb lehetőségeket biztosítson a vásárlók átsegítésére a konverziós „gyalogátkelőn”.

A YouTube reklámok viszont nem egészen olyanok, mint a Discovery Ads, a hagyományos beágyazott reklámok, vagy mint a Google Adsben megjelenő hirdetések.

A vizuális tartalomtól az ember manapság kreativitást vár el, a Google pedig tudja, hogy kreatív és ötletes tartalom gyártása nem egyszerű. A Video Ad Builder és a Google Creative Services azért jött létre, hogy a Google segítsen a cégeknek a kreatív tartalomgyártásban.

Összességében elmondhatjuk, hogy reklámozók számára a digitális trendek követése sosem volt fontosabb, mint ma.

A koronavírus miatt új élethelyzetbe kerültünk, ahol az internetes reklámozás fog dominálni a létező összes eszközön és platformon!

Az előrejelzések szerint a Google Ads, a YouTube, a Discovery Ads mind-mind rendelkezésre áll, és a megfelelő stratégiák ismeretében alkalmazkodhatunk az új valósághoz.

Ugyanakkor ne feledkezzünk meg a keresőoptimalizálásról, ami hatékonyan segítheti weboldalad a Google organikus találatai között, és – amennyiben olyan a terméked vagy a szolgáltatásod, akkor – a Facebook hirdetésektől sem tekinthetünk el.

Melyikben segíthetünk?