Duplikált tartalom és a keresőoptimalizálás

Ahogyan az előző cikkben jeleztem a duplikáció azon esetét vesszük most górcső alá, amikor a duplikált tartalom és a keresőoptimalizálás fonódik össze. Sok esetben maga a felhasználó generálja a duplikált tartalmat akaratán kívül, vagy egyszerűen nem tudja azokat az apró trükköket, amivel elkerülhető a duplikáció, ezáltal pedig a keresőoptimalizálás, valamint a weboldal megléte, sikere forog kockán.

Vegyük sorról sorra azokat a pontokat, amikor duplikációról beszélhetünk.1. több domain alatt található ugyanaz a weboldal – amikor különböző weboldalon található ugyanaz a tartalom teljes egészében vagy csak részben.

A legtöbb duplikált tartalom webáruházak esetében jelentkezik, amikor hasonló weboldalak ugyanazon termékekhez ugyanazt, legtöbbször a gyártó által kiadott termékleírást használják. A duplikált tartalomra vonatkozóan ugyan megállapítottuk, hogy káros a weboldal és a keresőoptimalizálás számára, ám nemrégiben a Google svájci munkatársa John Mueller egy videó konferencián beszélt arról, hogy az online boltokban (webáruházakban) értékesített termékek azonos leírásai nem tartoznak a duplikált tartalom kategóriába:

„Tegyük fel, hogy van egy online üzlet, amely könyveket árul világszinten, és vannak kis helyi online boltok, amelyek helyben árulják ugyanazt a könyvet. A könyv leírása mindkét esetben ugyanaz lesz.

Ha úgy látja a kereső, hogy a felhasználó konkrét fizikai helyen keresi azt a könyvet, akkor a helyi találatot hozzuk előre, de ha úgy látjuk, hogy a felhasználó általában érdeklődik a könyv iránt, akkor vélhetően a globális találatot mutatjuk a találati lista elején.
Ebben az esetben, tehát nem mondjuk azt, hogy mivel te írtad a termékleírást, ezért minden esetben a te szöveged kerül előre, inkább azt a találatot igyekszünk előtérbe helyezni, amely megítélésünk szerint legjobb választ nyújtja a felhasználó kérdésére.”

2. ugyanazon domain alatt ugyanaz az oldal található – adott weboldalon belül is találkozhatunk duplikált tartalommal. A dinamikus URL-ek esetében gyakran megesik, hogy néhány paraméter eltérésével a feldolgozó oldal ugyanazt az oldalt állítja elő. Ezt a kereső duplikált tartalomnak látja, ez pedig a keresőoptimalizálás és az oldal sikerének szempontjából nem szerencsés

3. www és www nélküli weboldalak – keresőoptimalizálásról szóló cikkeink között már esett szó arról, hogy a www és a www nélküli verzió használata a weboldal URL címében duplikációt jelent. Abból kifolyólag, hogy a www tulajdonképpen a https aldomainje. Ez pedig két különböző URL-t eredményez!

4. üres weboldalak – érdekes módon a Google az üres vagy a minimális szövegezéssel rendelkező oldalakra is duplikációként tekint. Gyakran megesik egy weboldalon belül is, hogy bizonyos aloldalak üresek vagy pedig rendkívül kevés tartalommal rendelkeznek, amelyek nagyon hasonlítanak egymásra.

Összegezve érdemes tehát weboldal készítés előtt ezekre az apróságokra maximálisan odafigyelni, és kiküszöbölni, mert hosszú távon csak így lesz sikeres és megtérülő a weboldal felépítésébe, a weboldal keresőoptimalizálásába fektetett idő, energia és pénz. Következő cikkünkben megoldásokat kínálunk arra, mi a teendő, ha már megtörtént a duplikáció.