Google frissítés: a mobil-index lesz az elsődleges

2016 végén jelentette be a Google, hogy a mobil eszközökre fejlesztett honlapok verzióit használja az elkövetkezőkben elsődleges forrásként a természetes találati lista összeállításához.

Néhány éve, hogy biztassák a webfejlesztőket az oldalaik mobil elérhetőségeinek fejlesztésére, a Google elkezdte „mobilbarátként” értékelni az egyes keresési eredményeket, amiket aztán később feljebb rangsorolt a csak asztali gépekhez szánt tartalmaknál.

Manapság már a legtöbb weboldal fut mobil eszközökön is, ezért ez év elejétől a Google már nem használja külön jelölésként a „mobilbarát” jelzőt, mondván, hogy mostanra már az indexelt weboldalak több mint 85%-nak van mobil változata is, így ez a jelző fölöslegessé vált.

Továbbá, a piackutatások azt is kimutatták, hogy a mobil eszközökről, okostelefonokról, tabletekről indított keresések az asztali gépekről indítottakét jócskán túllépte.

 A lényeg a Google előre látta ezeket a változásokat, több mint egy éve

A Google mérnökei előre látták ezeket a „keresések” piacán bekövetkező változásokat. A Google Search mérnöke Gary Illyés, már egy 2015-ös konferencián utalt rá, hogy a Google esetleg ketté választaná a kereső indexét, mobil ill. asztali PC változatokra.

Az október elején megrendezett Pubcon 2016 konferencián, ugyancsak Illyés beszélt arról, hogy sokan úgy gondolják, a Google az asztali gépek fölé rangsorolja a mobil keresési találatot, az először fogadott frissítéseket, és a valós idejű keresési eredményeket a többi indexelt oldal előtt.

A Google novemberben hivatalosan is közölte: hamarosan a mobil-index lesz az elsődleges.

Néhány dolog, amit figyelembe kell vennünk.

Mivel a webfejlesztők úgy döntöttek, hogy előnyösen támogatják a mobil oldalakat más technikák mellett, ezért a Google szerint van pár dolog, amit tudniuk kell:

  1. Ha egy weboldal nagyon gyorsan „válaszol”, ami azt jelenti, hogy ugyan azt a tartalmat nyújtja asztali készüléken és mobil eszközökön, csak más elrendezésben, az adminoknak nem kell aggódniuk a dolog miatt.
  2. Ha egy weboldal különböző szűröket használ a különböző oldalak kiszolgálására, ha azok tartalma eltérő az asztali gépes felhasználók, és a mobil eszközöket használók számára, a webfejlesztőknek ezentúl teljes figyelmüket a mobil változatnak kell szentelniük. Ez egyaránt magába foglalja a tartalmi frissítéseket, és a keresőoptimalizálási műveleteket is.
Reszponzív weboldalak előnyben
  1. Azok a webfejlesztők, akik Google Search Console-t használják, hogy értesüljenek oldalaik keresési eredményeiről, hozzá kell adniuk weboldaluk mobil verzióját is.
  2. A csak kizáróan asztali változatot használó webfejlesztőknek tudniuk kell, hogy a Google ettől függetlenül indexelni fogja az oldalaikat, de azok nem fognak olyan nagy arányban megjelenni a mobil keresésekben, mint az asztaliakban.

Ezen túlmenően nem lehet kérdés számunkra, hogy mindez óriási változást hoz piaci-gazdasági nézetben és a keresőoptimalizálásban is.

Így, akik eddig csak legyintettek a reszponzív designra, talán még jó eséllyel optimalizálhatják a mobil keresési rangsornak megfelelően weboldalukat, ha nem szeretnének végérvényesen hátrányba szorulni, az amúgy is szűk hazai piacon.