A keresőoptimalizálás a domain választással kezdődik

Weboldalt általános esetben úgy építik fel a tulajdonosok, hogy választanak egy számukra tetszetős domain nevet, megvásárolják, az oldalt elkészítik vagy elkészíttetik, feltöltik tartalommal, majd valamikor a folyamat legvégén jön képbe – jó esetben – a keresőoptimalizálás.

Az igazság az, hogy az internet adta versenynek hála ma már minden kisebb-nagyobb cégnek van saját weboldala így már nem csak az ismert, hanem a kevésbé ismert szakmáknak, szolgáltatásoknak, termékeknek is akad konkurenciája. Nekik az az előnyük a most induló weboldalakkal szemben, hogy van a kereső (Google) találati listáján „régiségük”, vagyis van egy – biztos vagy kevésbé biztos – helyezésük.

Ezért, akik most szeretnének bekapcsolódni a web vérkeringésébe, előre gondolniuk kell arra a tényre, hogy a domain választással gyakorlatilag a későbbi keresőoptimalizálás alapjait rakják le. Mert keresőoptimalizálásra kérdés nélkül minden weboldalnak szüksége van, természetesen csak akkor, ha új ügyfeleket szeretnének szerezni a weboldalukkal.

Mielőtt tovább mennénk érdemes néhány mondatban tisztázni, mit is jelent a domain név és milyen szerepe van abban, hogy weboldalunkat megtalálják az interneten.

A webet elképzelhetjük úgy, mint egy hatalmas számítógépes hálózatot. Ma már megszámlálhatatlan számítógép csatlakozik a webre, ahhoz azonban, hogy ezeket a számítógépeket azonosítani lehessen, szükség van egy azonosítóra, ez az IP cím, ami négy vagy hat számjegycsoportból áll (pl: 79.113.27.243).

Mivel az IP cím alapján elég nehézkes volna megtalálni egy weboldalt, ezért bevezetésre került a domain név használata, amihez tartozik ugyan IP cím természetes módon, de ezt egy DNS-szerver tárolja. Ilyen domain név például: a symbolics.com, a világ legelső bejegyzett domain neve.

Mikor valaki rákeres egy domain névre a böngészőben, akkor a böngésző a DNS-szervertől lekéri a hozzá tartozó IP címet, és küldi is a kérést az azonosított szerver felé.

Tudjuk mit jelent a domain név, tegyük fel akkor a legfontosabb kérdést: milyen domain nevet érdemes választani?

Amint a bevezetőben említettem, a legtöbb weboldal tulajdonos nem sokat vesződik a domain név kiválasztásával, ám keresőoptimalizálás szempontjából érdemes néhány tanácsot megfogadni.

Annak ellenére, hogy a kereső nagyjából 200 tényezőt vesz számításba a weboldalak rangsorolásánál, egy tényező lehet a sok közül, ha a legfontosabb kulcsszót megtalálja a domainben. Amennyiben például két kulcsszót is használ domain névként, kötőjellel kell elválasztani ahhoz, hogy két szóként legyen értelmezhető.

Bár első ötletként ugrik be domain név választáskor a cégnév, keresőoptimalizálási szempontból abban az esetben nem előnyös, ha a szolgáltatást akarja elsősorban eladni.

Ha az elsődleges szempont a brand építés, és a weboldalt is kifejezetten a cégre akarja felépíteni, akkor érdemes a cégnevet választani.

Amennyiben a weboldalt egyéb külső marketingeszközzel is szeretné támogatni érdemes választani egy jól csengő, rövid márkanévvel ellátott domain nevet.

A domain névnek is meg van az ideális hossza. Ha túl hosszú, túl sok magánhangzót vagy mássalhangzót tartalmaz egymás mellett, akkor nagy az esélye az elgépelésnek, amivel megtörténhet, hogy épp a konkurenciának ad látogatót.

Bármilyen domain nevet is válasszon, 63 karakternél ne legyen hosszabb, legyen könnyen megjegyezhető, s bár a keresőoptimalizálás oldaláról nézve érdemes kötőjeles domain nevet választani, az emberek könnyen elfelejthetik, vagy nem a jó helyre teszik azt, és máris nagy az esélye a látogatóvesztésnek.

Erre a legegyszerűbb módszer lehet, ha a kötőjel nélküli változat alatt is létrehoz egy oldalt, amin csak felhívja a látogatók figyelmét arra, hogy a tartalom a kötőjeles URL-en található. Ezen az oldalon véletlenül sem szabad ugyanannak a tartalomnak megjelennie, mint a kötőjeles változaton, mert az már duplikált tartalomnak számít, amit a kereső nem sokáig tűr meg. Az is jó megoldás lehet, hogy az egybe írt domain nevet ráirányítjuk a másik domain névre.

Ha a cikk végére érve úgy érzi, hogy nem megfelelően választott anno domain nevet, véletlenül se helyezze át weboldalát egy másik domain alá csak a keresőoptimalizálás miatt, mert a weboldal jelenlegi helyezése függ a domain korától is.