Weboldal navigáció és a SEO

A kereső által feltérképezhető weboldalak kapcsán már ejtettünk szót a szöveges linkekről, amelyek SEO szempontból igen értékesek. A szöveges linkkel ugyanis irányt mutatunk weboldalon belül a Google robotoknak, hogy sorra látogassák meg, tárolják le a hivatkozott oldalakat.

A kereső ezek alapján a szöveges linkek alapján dönti el, miről szól a weboldal, ehhez általánosságban elmondhatjuk, hogy két szempontot vesz figyelembe. Egyrészről az oldal tartalmát, másodsorban az oldalra mutató linkek szövegeit (anchor text).

Arra külön kell figyelnünk, hogy ha azt szeretnénk, hogy oldalunk a Google szemében is minél inkább egy témáról szóljon, akkor mind a tartalomban elhelyezett kulcsszavak, mind az oldalra mutató hivatkozások szövegei (anchor text) is témába vágóak kell legyenek.

A tartalom mellett a képek azok az elemek, amelyek nagyban hozzájárulnak a felhasználói élményhez, ám ezek esetében is fokozottan figyelni kell arra, hogy épüljenek be a tartalomba. A képet ugyan a kereső nem tudja értelmezni, de a képhez tartozó alt és title címeket igen, törekedve arra, hogy ezek is a kulcsszavaink közül kerüljenek ki, és bizony a semminél ez is jobb. A legjobb eredményt azonban mégis a szöveges hivatkozásokkal tudjuk elérni.

A navigáció mellett fontos része a SEO miatt is a weboldalnak az oldaltérkép használata. Talán ez az egyetlen olyan szöveges tartalom, ami a látogatók számára egyáltalán nem fontos, ám a Google robotjainak annál inkább. Ezért is találkozhatunk a legtöbb oldal esetében láblécben elhelyezett oldaltérképpel.

Az oldaltérkép azért is hasznos, mert, ha a menüben valamiért nem szöveges hivatkozásokat használunk, a térkép segítségével tudjuk irányítani a kereső robotokat, és be tudják járni a teljes weboldalt a szöveges linkek alapján.

Az oldaltérkép létrehozásakor mindenképp figyelni kell arra, hogy túl sok hivatkozás ne legyen az oldalon. Több ezer oldal esetében például előnyös, ha csak száz linket helyezünk el, vagy kategorizálva a legfontosabb oldalakat, de mindenképp hierarchikus sorrendben. SEO miatt érdemes az oldaltérképpel foglalkoznunk, ám azzal tisztában kell lennünk, hogy mindez csupán a tartalom indexelésében segít, a keresőbeli helyezésünket ezzel nem befolyásolhatjuk.

A láblécben az oldaltérkép mellett kapnak helyet még a kapcsolati és jogi információk, és esetleg egy jól irányzott mondat, ami láthatatlanul javíthat a kulcsszó sűrűségén, ám tudjuk a Google Pingvin óta, hogy ezzel csak óvatosan lehet operálni!