A Page Rank szerepe a keresőoptimalizálásban

Azt tudjuk, hogy a Google a weboldalak értékelésénél különféle algoritmusokat használ, ezeknek az algoritmusoknak pontos száma, funkciója nem ismert a „laikus” emberek számára. Annyi bizonyos, hogy több mint 200 olyan paramétert elemez a Google, ami alapján az oldalakat rangsorolja. A algoritmusok működését igazából senki nem ismeri pontosan, viszont ezeknek az összetett hatásait keresőoptimalizálásban jártas szakemberként azonnal látjuk, és megfelelően tudjuk lereagálni, korrigálni egy weboldal optimalizálása során.

A Page Rank története

Az egyik ilyen „legősibb” paraméter a Google történetében a Page Rank, ami nagyon sokáig a legfontosabb eleme volt a keresőmotornak. A Page Rank leegyszerűsítve a link népszerűségét adja vissza a weboldalaknak. Értéke egy olyan viszonyszám, ami azt mutatja meg, hogy egy weboldal milyen „értékeléseket” kap egy másik weboldaltól. Szándékosan mondunk itt értékelést, mert a Page Rank alapötlete szerint, – amit még 1998-ban dolgozott ki Larry Page és Sergey Brin – minden bejövő link egy szavazatot jelent az oldalnak.

Az emberi természetből kiindulva pedig azt feltételezték, hogy a weboldal tulajdonosok csak azokra az oldalakra linkelnek saját weboldalukról, amelyek valamiért érdekesek, fontosak számukra. Így minden link egy szavazat, egy értékelés is egyben. A Page Rank működése szerint a linkelt oldal értékét, valamint a linkelő oldal értékét is oda-vissza figyelembe veszi, majd pedig számszerűsíti azt. Emellett pedig az adott weboldal belső linkjeinek minősége is hozzáadódik az érték kialakításánál.

Igazából, ha jobban belegondolunk a web működésének csodája is egyben maga a lehetőség, hogy egyik weboldalról a másikra juthatunk hivatkozások, linkek segítségével. Így alkotva meg egy óriási hálózatot a kibertérben, ami emocionális, szubjektív, logikus, de mindenképp emberi döntéseken alapul.

Ebből kiindulva pedig szinte törvényszerű volt mindehhez egy mérőszámot társítani, és valahogy egyben feltérképezni is az oldalak link népszerűségét, ami nem utolsó sorban a weboldal tulajdonosnak, keresőoptimalizálásban jártas szakembereknek is egy visszajelzés az adott oldal értékét tekintve.

A látható Page Rank (Page Rank Export)

Bár fentebb a weboldalak Page Rank értékének egy nagyon leegyszerűsített kiszámításáról beszéltünk, igazából a valódi értéket nem ismerjük. A bonyolult számolási folyamat végén a weboldalak értéke egy kellően nagy, olykor nem is egész szám. Van egy publikus képlet a Page Rank számításra, azonban az utóbbi évekbe inkább az látszik, hogy ez a képlet is folyamatosan változik.

Létezik azonban egy exportált Page Rank érték, ami a felhasználók számára is hozzáférhető, ezt 0-tól 10-ig terjedő skálán határozza meg a Google, megállapításához az eredeti érték logaritmikus léptékezését használja. Minél magasabb az érték ezen a skálán, annál erősebbnek, értékesebbnek tekinthető a weboldal, ami a helyezés során is számottevő, ugyanakkor a jó Page Rank nem minden esetben jár előkelő helyezéssel!

Természetesen fontos megjegyezni, hogy a felhasználók számára is látható értékek között a Page Rank csak egy, ami alapján adott weboldal értékét, helyezését megállapítja a Google.

A weboldalak Page Rank értékének figyelése bárki számára könnyedén elérhető a megfelelő kiegészítő letöltésével, ami bármelyik böngészőhöz elérhető.

Több szakértői vélemény szerint – sőt, a Google hivatalos forrásai is erre utalnak – a Page Rank jelentősége csökkenni látszik, ugyanakkor nem szabad elfelejteni azt a tényt, hogy a Google rendszerét, és bővebben magát az egész webet még mindig a hivatkozások óriási hálózata élteti, amelyek közelről nézve weboldalak egymásra linkelésén alapul.