Hogyan működnek a Youtube algoritmusai?

A Youtube jelenleg több, mint egymilliárd felhasználóval és milliárdnyi órányi videóval büszkélkedhet. Mindemellett csodának tűnik, hogy minden nap fel tudja dobni számunkra a releváns videókat. Hogyan optimalizálja olyan sikeresen a tartalmat számunkra a platform? Tagadhatatlan, hogy ezernyi ember munkája van benne! Keresőoptimalizálás szempontból is fontos!

Boldog tudatlanság

A legszaftosabb részleteket senki nem tudja, egyesek szerint még maguk az alkalmazottak sem, akik a Google-nél dolgoznak a fejlesztésen. Amit viszont tudunk, az az, hogy bizonyos algoritmusok alapján a Youtube megjegyzi, hogy milyen típusú videókat nézünk, és releváns videókat dob fel nekünk a későbbiekben.

Érdekes módon azt is figyeli, hogy mit nem nézünk a javaslatok közül, így a későbbiekben az ilyen típusú videókat nem fogja felajánlani. A Google természetesen nem fogja elmondani, hogy mindez hogyan működik, hiszen rengetegen kihasználnák ezeket az információkat.

Súroljuk a felszínt

A Youtube egy úgynevezett ‘Machine learning’ (gépi betanulás) modell alapján működik, ami azt jelenti, hogy megadunk neki bizonyos bemeneti információkat, az algoritmus pedig sorba rendezi a kimeneti információkat annak megfelelően, hogy mennyire helyesek. Nézzünk egy konkrét, egyszerű példát:

El akarjuk érni, hogy egy mesterséges intelligencia algoritmus meg tudjon különböztetni kutyákról és macskákról készült képeket. Ehhez először is megadunk egymás után kettessével képeket az algoritmusnak, az elkezd választani, mi pedig minden egyes választás után jelezzük, ha jól választott. Minél többet talál el, annál jobbá válik az algoritmus az elkövetkező képeknél a megkülönböztetésben, hiszen minden előző választásból ‘tanul’. Elegendő bemeneti információ után a végeredmény az lesz, hogy az adott algoritmus minden esetben meg tud különböztetni egy kutyás képet egy macskás képtől. Egy mércét használ – jelen esetben ‘cat-o-meter’-t, avagy macska-mércét – a választások meghozatalához, tehát minden képnél meghatározza, hogy a kép mekkora százaléka ‘macska’.

A Youtube tényleges algoritmusai természetesen nem kutyás és macskás képeket különböztetnek meg, bár hasonlóan működnek. A Youtube a megtekintési időt nézi minden videónál, vagyis azt, hogy mennyi ideig néztük az adott videót. Ez értelemszerű, hiszen a Youtube nem akarja, hogy az emberek csak lépegessenek pár másodpercenként videók között, mivel az több munka a szervernek és kevesebb idő a reklámokra. A lényeg, hogy mindenki minél tovább nézzen egy videót!

A megtekintési idő figyelése mindennek az alapja. Egyéb paramétereket is figyel a platform, mint például: nézők megtartása (tehát, hogy nem kapcsolnak el pár másodperc után), klikkelés utáni egyéb műveletek (gyűjtőnéven ‘impressions’, amibe beletartoznak a like-ok, kommentek, stb), valamint egy halom egyéb dolgot, melyről az átlagember nem tud. De hogyan lehet mindez előnyünkre?

Algoritmus-arzenál

Ha feltörekvő videósként tevékenykedünk, akkor az a célunk, hogy maximalizáljuk az átlagos megtekintési időket (ameddig az emberek nézik a videóinkat), valamint az, hogy a like-okat és a megtekintések számát is magas szinten tartsuk. Ha a videónk jól teljesít, akkor a Youtube ajánlani fogja azt az oldal megnyitásakor megjelenő kezdőoldalon és az ‘ajánlott’ (recommended) sávban is a későbbiekben a releváns emberek számára.

Vegyünk alapul egy képzeletbeli fiókot néhány statisztikai adattal. Tegyük fel, hogy a fióknak majdnem 750.000 interakciója (impression) volt eddig. Ez a hatalmas szám jónak tűnik, azonban az embereknek csak egy minimális frakciója kattintott ténylegesen rá a videókra. A százalékos értékét ennek ‘click-through rate’-nek (átkattintási rátának, CTR-nek) hívják és jelen esetben mindössze 4%-ot ér el, amin azért még van mit javítani.

A ‘Views’, avagy ‘megtekintések’ érték mutatja azt, hogy ténylegesen hányan kezdték el megnézni megnézni az adott videót és ez közel azonos szokott lenni a click-through rate-el. Ha valaki tényleg rákattint a videóra, a Youtube elkezdi mérni, hogy az adott személy mennyi ideig nézte a videót. Ez az, ahol a minőségi tartalom képbe jön, és egyben ez az érték a legfontosabb is, hiszen jelentős input-ot képez az algoritmus számára a későbbiekben, hogy rangsorolja videóinkat az ajánlott videók között. Ez azonban csak egy része a történetnek.

A Clickbait forradalma

A minőségi tartalomgyártás jó, azonban nem csak erről szól a Youtube, hiszen már a rákattintás is nagy sikereket hozhat egy csatornának, mivel a videó előtt futhatnak reklámok anélkül, hogy a videóból egy percet is láttunk volna. Ha sokan kattintanak a videóra de nem nézik azt sokáig, az pont olyan sikeres lehet, mint, ha kevesen kattintanak de sokáig nézik.

Kiderülhet mostanra már sokaknak, hogy miért adnak olyan sokan ‘clickbait’ címeket és borítóképeket a videóiknak. Azt akarják, hogy minél többen kattintsanak a videóra, legalább egy reklám erejéig. De akkor melyiket éri meg csinálni? Minőségi videókat, vagy clickbait tartalmat?

Ehhez vessünk egy pillantást két tényleges csatornára.

A ‘Primitive Technology’ nevű csatorna arról szól, hogy egy ember kimegy a semmi közepére és felépít dolgokat szerszámok nélkül. Minden videója igen hosszú, viszont az emberek elég sokáig nézik őket. Az algoritmus szereti az ilyen videókat, viszont a videók elkészítése nem egyszerű; sőt, kifejezetten körülményes és profizmust igényel, és a csatorna ezért havonta csak egy videót tölt fel, azonban azok olyan minőségűek, hogy 8 millió feliratkozója van a csatornának és minden videót rengetegen néznek meg. A tartalom minőségi, a videók nem minden nap jelennek meg.

A második, BBC Trolling’ névre hallgató csatorna ennek a szöges ellentéte. A csatorna készítői streamerek közvetítéseiből lopnak klipeket és összevágják őket saját videóikká, melyeket naponta töltenek fel. A borítóképek és címek mindig úgy készülnek, hogy rávegyék a nézőket a átkattintásra, tehát ‘clickbait’ alapúak, a videók pont elég hosszúak, hogy több reklám legyen bennük (10 percnél akár pár másodperccel hosszabbak). Érdekes módon csatorna ugyanolyan sikeres, mint az előző, közel 7.3 millió feliratkozóval rendelkezik. A megközelítés teljesen más, a végeredmény közel azonos alapvető pénzügyi szempontokból.

A döntés tehát rajtunk áll, hogy milyen videókat csinálunk, azonban a Youtube algoritmusok minimális ismerete alapvetően fontos, ha sikereket akarunk elérni a világ legnagyobb videóplatformján!

Ha érdekel, iratkozz fel a SEO101 Youtube csatornájára, hamarosan mi is érdekes videókkal jelentkezünk! Ha bármi másban segíthetünk, vedd fel velünk a kapcsolatot!




    Melyik szolgáltatásunk érdekel?
    Keresőoptimalizálás
    Facebook hirdetés
    Google Ads
    Pr cikkek, szövegírás
    Linképítés
    Weboldal készítés
    Webáruház készítés

    Kötelező jóváhagyni a Felhasználási feltételeket
    és az Adatkezelési tájékoztatót!

    Elolvastam, megértettem, elfogadom

    Please prove you are human by selecting the cup.